Χαρακτηριστικά
Εκδότης: Πατάκης
Συγγραφέας: Dominique Demers
Μετάφραση: Πόπη Καλούδη - Escayola
Εικονογράφηση: Κωνσταντίνα Καπανίδου
ISBN: 9601616160
Έτος 1ης Έκδοσης: 1997 (στα ελληνικά 2003)
Σελίδες: 71
Τιμή: περίπου 4 ευρώ
Ηλεκτρονική αγορά εδώ
Τάξεις: Γ', Δ', Ε', Στ'
Υπόθεση
Οι περιπέτειες της "καινούργιας δασκάλας" Σαρλότ, που γνωρίσαμε στο ομώνυμο βιβλίο συνεχίζονται, με την αντισυμβατική δασκάλα να έχει αυτή τη φορά μεταμορφωθεί σε βιβλιοθηκάριο. Καταφθάνει στο χωριό Ανατολή όπου το πόστο της βιβλιοθήκης είναι κενό επί 30 χρόνια, και με σύντομες διαδικασίες προσλαμβάνεται από τον δήμαρχο κύριο Τσαντισμένο (αυστηρή φιγούρα που αντικαθιστά επάξια τον διευθυντή κύριο Φωνακλά του προηγούμενου βιβλίου) ο οποίος φυσικά δεν έχει ανοίξει βιβλίο ποτέ του. Η Σαρλότ καθαρίζει τον χώρο, απογράφει τα βιβλία, πετάει ό,τι θεωρεί βαρετό και μεταφέρει τη βιβλιοθήκη στη σοφίτα του Δημαρχείου, όπου τελικά τακτοποιεί τα βιβλία ανάλογα με το χρώμα τους. Ωστόσο, μια νέα -εντελώς απρόσμενη- ιδιότητά της, θα ανατρέψει και πάλι τη φυσική ροή των πραγμάτων και θα ταξιδέψει τους αναγνώστες σε νέες περιπέτειες!
Κριτική
Η συνέχεια βρίσκω πως είναι αντάξια του πρώτου βιβλίου. Η συγγραφέας διατηρεί ακέραιο το ανατρεπτικό της χιούμορ ενώ η πλοκή επιστρέφει ενδιαφέρουσα, αν και τα ευρύματα αυτή τη φορά ίσως είναι κάπως πιο περιορισμένα (ή απλώς ήταν αυξημένες οι προσδοκίες μου).
Η εικονογράφηση -μία ασπρόμαυρη εικόνα κάθε 3-4 φύλλα- από την ίδια καλλιτέχνιδα είναι στα βήματα του προηγούμενου βιβλίου, ενώ και πάλι τα κεφάλαια είναι περιορισμένης έκτασης, για να μην πελαγώνουν οι μικροί αναγνώστες.
Προτείνεται για παιδιά Γ', Δ', Ε' και Στ' τάξης τόσο αγόρια όσο και κορίτσια, που τους άρεσαν οι περιπέτειες της ηρωίδας στο προηγούμενο βιβλίο.
Για μια ακόμα φορά οι μικροί αναγνώστες θα απολαύσουν αυτό το βιβλίο, ενώ οι μεγαλύτεροι μπορούν (και πάλι) να προβληματιστούν με τις συμβάσεις που έχουμε ορθώσει γύρω από το θέμα της ανάγνωσης, ξεχνώντας την απόλαυση για την οποία τα βιβλία προορίζονται, χτίζοντας τείχη, τάφρους κλπ. γύρω από τις βιβλιοθήκες μας.
Ένα παράδειγμα για να μη με λέτε υπερβολικό: Την περασμένη εβδομάδα είχα μια εμπειρία γραφειοκρατικού αποκλεισμού από την Εθνική Βιβλιοθήκη στην οδό Πανεπιστημίου. Βρέθηκα εκεί με τέσσερις μαθητές (11 ετών) από την τάξη μου για να τους δείξω τον χώρο και να τους αφήσω να απολαύσουν τα βιβλιαράκια που κουβάλησαν μαζί τους. Οι υπεύθυνοι, μάλλον προκειμένου να αποφύγουν τον μπελά, επέμεναν ότι "δεν πρόκειται για λαϊκό αναγνωστήριο" και δεν μας άφηναν να μπούμε. Τελικά, με την παρέμβαση μιας προϊσταμένης που μας λυπήθηκε (!), κατορθώσαμε οι ψωριάρηδες κακόμοιροι εμείς να εισέλθουμε στο άβατο και να διαβάσουμε για είκοσι λεπτά (παρά τη φασαρία από τα ψιλοκουτσομπολιά των υπαλλήλων).
Για όσους (εκπαιδευτικούς ή γονείς) ενδιαφέρονται για την απόλαυση και προώθηση της ανάγνωσης, βιβλία που εξυπηρετούν στην κατεύθυνση αυτή είναι τα "Σαν ένα μυθιστόρημα" του Ντανιέλ Πενάκ και "Να δώσουμε στα παιδιά την όρεξη για διάβασμα" του Κριστιάν Ποσλανιέκ, αμφότερα από τις εκδόσεις Καστανιώτη και με τιμή γύρω στα 9 ευρώ.
Η Marry Poppins συνεχίζει λοιπόν στο βιβλίο αυτό να μας θυμίζει πόσο απλή είναι η ζωή και πώς τα πράγματα θα όφειλαν να είναι σε μια πολιτισμένη κοινωνία ανθρώπων, αυτή τη φορά από το πόστο της βιβλιοθηκάριου. Καλή διασκέδαση.
Αξίες - Θέματα
Αγάπη για τη ζωή, Ελευθερία, Φιλαναγνωσία, Φαντασία, Δημιουργικότητα
Την επόμενη μέρα, αφού τάισε τα ποντίκια της, η δεσποινίς Σαρλότ έκανε αυτό που πίστευε πως πρέπει να κάνει κάθε καλή βιβλιοθηκάριος. Άνοιξε ένα βιβλίο και άρχισε να το διαβάζει πριν το τοποθετήσει στα ράφια.
Λίγο αργότερα, περνώντας μπροστά απ' την πόρτα της βιβλιοθήκης, ο κύριος Τσαντισμένος άκουσε ένα φοβερό μπουμπουνητό, λες και ροχάλιζε κάποιος δράκος που 'χε φάει μια ολόκληρη τάξη παιδιά.
- Δε σας πληρώνουμε για να κοιμάστε! βροντοφώναξε ο δήμαρχος, ενώ η δεσοπινίς Σαρλότ άνοιγε απορημένη τα μάτια της.
Την είχε πάρει ο ύπνος εκεί που διάβαζε!
Ο κύριος Τσαντισμένος βρήκε ταυτόχρονα την ευκαιρία να πει σ' αυτή την παλαβιάρα πως η βιβλιοθήκη της Ανατολής δε θ' αγόραζε καινούρια βιβλία τούτη τη χρονιά.
- Να ξέρετε, δεσποινίς, πως τα λεφτά δεν τα βρίσκουμε στο δρόμο. Έχουμε να ξαναχτίσουμε δύο γεφύρια, ν' ασφαλτώσουμε τρεις δρόμους, να επιδιορθώσουμε δώδεκα πεζοδρόμια! γρύλισε κι έφυγε.
Η δεσποινίς Σαρλότ έμεινε με το στόμα ανοιχτό.
Γεφύρια, δρόμοι, πεζοδρόμια... Και τα βιβλία; Δεν είναι κι αυτά χρήσιμα, σημαντικά, απαραίτητα;
- Μα.. μα τα βιβλία... είναι πολύ σημαντικά! ψέλλισε και δεν μπορούσε να συνέλθει απ' τα λόγια του δημάρχου.
Η δύστυχη βιβλιοθηκάριος ένιωσε ξαφνικά πολύ μόνη. Το θάρρος της την εγκατέλειπε. θα' θελε πάρα πολύ ν' ανοίξει την καρδιά της στη Γερτρούδη, το πολύτιμο βοτσαλάκι της. Μα η Γερτρούδη δεν ήταν πια μαζί της. Την είχε τώρα κάποιος άλλος. Κάποιος άλλος τη φρόντιζε, της μιλούσε και χάιδευε τη στρογγυλή και λεία πλατούλα της.
Όμως η δεσποινίς Σαρλότ δεν ήθελε να το βάλει κάτω. Αποφάσισε αμέσως να βρει τρόπο ν' αγοράσει καινούρια βιβλία. Οποιονδήποτε τρόπο!
- Δεν πα' να λέει ο γερο - γκρινιάρης ο δήμαρχος! είπε με δυνατή φωνή.
Για να παρηγορηθεί, άρχισε να ονειρεύεται βουνά από ωραία βιβλία. Όχι βιβλία ανιαρά, σαν κι αυτό που διάβαζε όταν την είχε πάρει ο ύπνος. Όοοοχι, αγαπητέ μου!
Φανταζόταν βιβλία υπέροχα, βιβλία που σε κάνουν να γελάς, να κλαις, να τρέμεις, να χορεύεις, να ταξιδεύτεις. Βιβλία που σου γαργαλάνε το μυαλό, που σου χαϊδεύουν την καρδιά, που σου ηλεκτρίζουν το πνεύμα.
Η καινούρια βιβλιοθηκάριος αναστέναξε και πήγρε ένα άλλο μυθιστόρημα να διαβάσει. Στις τρεις τ' απόγευμα, έβαλε το εβδομηκοστό δεύτερο βιβλίο σε μια μεγάλη κούτα που έγραφε απ'έξω: ΓΙΑ ΠΕΤΑΜΑ.
- Μπλιαχ! Βιβλία είν' αυτά; Σκέτη αηδία! Νερόβραστα!
Πριν αρχίσει το εβδομηκοστό τρίτο βιβλίο, που θα ήταν κι αυτό σίγουρα θανάσιμα βαρετό, η δεσποινίς Σαρλότ έβγαλε απ' την τσέπη του φουστανιού της μια χούφτα ζελίνια και βάλθηκε να τα μασουλάει.
Τότε άνοιξε ένα άλλο βιβλίο και, τούτη τη φορά, συνέβηκε κάτι μαγικό και σαγηνευτικό ταυτόχρονα. Κάτι εξαιρετικό και θαυμάσιο.
Προβληματισμοί για Συζήτηση
Οφέλη από τα Βιβλία
Εσάς σας αρέσει να διαβάζετε εξωσχολικά βιβλία; Τι είδους; Υπάρχει κάποιο αγαπημένο που το έχετε διαβάσει πολλές φορές; Γνωρίζετε παιδιά που δεν διαβάζουν ποτέ, αλλά βλέπουν μονάχα τηλεόραση; Και γιατί αυτό να είναι απαραίτητα κακό; Δεν μπορούμε να αποκτούμε γνώσεις μόνο από τα ντοκιμαντέρ και τις ταινίες; Μήπως μέσα από τα βιβλία συμβαίνει κάτι περισσότερο από το να μαθαίνουμε απλώς καινούρια πράγματα; Γιατί κάποιοι λένε πως τα βιβλία μας βοηθούν να καλλιεργήσουμε τη φαντασία μας, και πώς μπορεί να γίνεται αυτό; Και γιατί κάποιοι συμμαθητές μας που διαβάζουν περισσότερο, είναι καλύτεροι στην ορθογραφία και ξέρουν να εκφράζονται πιο σωστά; Υπάρχει άραγε κάτι που θα μας έκανε να πλησιάσουμε περισσότερο το διάβασμα;
Προβληματισμοί για Συζήτηση
Οφέλη από τα Βιβλία
Εσάς σας αρέσει να διαβάζετε εξωσχολικά βιβλία; Τι είδους; Υπάρχει κάποιο αγαπημένο που το έχετε διαβάσει πολλές φορές; Γνωρίζετε παιδιά που δεν διαβάζουν ποτέ, αλλά βλέπουν μονάχα τηλεόραση; Και γιατί αυτό να είναι απαραίτητα κακό; Δεν μπορούμε να αποκτούμε γνώσεις μόνο από τα ντοκιμαντέρ και τις ταινίες; Μήπως μέσα από τα βιβλία συμβαίνει κάτι περισσότερο από το να μαθαίνουμε απλώς καινούρια πράγματα; Γιατί κάποιοι λένε πως τα βιβλία μας βοηθούν να καλλιεργήσουμε τη φαντασία μας, και πώς μπορεί να γίνεται αυτό; Και γιατί κάποιοι συμμαθητές μας που διαβάζουν περισσότερο, είναι καλύτεροι στην ορθογραφία και ξέρουν να εκφράζονται πιο σωστά; Υπάρχει άραγε κάτι που θα μας έκανε να πλησιάσουμε περισσότερο το διάβασμα;
1 σχόλιο:
einai ena teleio biblio me poli fantasia to exo diabasei kai emeina ekplikti
Δημοσίευση σχολίου
διαβάσαμε και σχολιάζουμε...σχολιάζουμε...σχολιάζουμε...