Σάββατο 20 Ιουνίου 2015

Μετράω από τη ζούγκλα ως την... κουζίνα!

Υπόθεση
Ένα λιοντάρι που ψωνίζει τυρόπιτα από τον φούρνο του λαγού και τον κάνει να εξαφανιστεί πανικόβλητος... δύο ελέφαντες που τρώνε μέχρι σκασμού... τρεις λεοπαρδάλεις που ξεχνούν τη δίαιτά τους μόλις βλέπουν μια τούρτα... τέσσερις μαϊμούδες που κλέβουν το φαγητό άλλων ζώων και κάνουν ζημιές... πέντε σκίουροι που περνάνε τη μέρη τους τρώγοντας... έξι λύκοι που αποφάσισαν να γίνουν χορτοφάγοι... επτά αρκούδες που φτιάχνουν τοστάκια... οκτώ κότες που πάνε να φάνε σε εστιατόριο αλλά το μενού τις τρομοκρατεί... εννιά σκύλοι αδειάζουν το ψυγείο της κυρά Λένας... και δέκα γατάκια που έχουν κλειδωθεί στην κουζίνα και τρώνε συνέχεια εδώ κι έναν μήνα!

Χαρακτηριστικά
Εκδότης: Ψυχογιός
Συγγραφέας: Αθηνά Ρεϊζάκη
Εικονογράφηση: Mark Weinstein
ISBN: 978-960-496-875-6
Έτος 1ης Έκδοσης: 2012
Σελίδες: 30
Τιμή: περίπου 4 ευρώ
Ηλεκτρονική αγορά εδώ 
Τάξεις: A', B'

Κριτική
Δέκα εμπνευσμένα ποιηματάκια όλο χαρά, ταξιδεύουν τον αναγνώστη στους πρώτους φυσικούς αριθμούς, έχοντας για ήρωες ισάριθμα ζώα που μας διασκεδάζουν με τις θεότρελες διατροφικές τους συνήθειες! Με απλότητα, σαφήνεια και χιούμορ, η συγγραφέας με το έργο της αυτό -που ίσως σε κάποιους θυμίσει την αλφαβήτα της Παμπούδη-, βοηθάει τα παιδιά να μαθαίνουν γελώντας και δίνει στους εκπαιδευτικούς ένα χρήσιμο εργαλείο για το νηπιαγωγείο και τις πρώτες τάξεις του δημοτικού. Η συνοδευτική εικονογράφηση βρίσκεται παντού: γεμίζει το βιβλίο με χρώμα, επεξηγεί με σχεδιαστική καθαρότητα σκηνές από το κείμενο και συμβάλει στην αστεία ατμόσφαιρα που διαμορφώνεται. Προτείνουμε το βιβλίο ανεπιφύλακτα για την ψυχαγωγία των μικρών μαθητών αλλά και για αναγνωστική προπόνηση στους λίγο μεγαλύτερους. Στη δική μας τουλάχιστον τάξη, έκανε θραύση!

  • Χιούμορ
  • Διαβάζεται εύκολα και ευχάριστα από τους μαθητές
  • Χρήσιμο εργαλείο στην τάξη


  • Απουσία παραρτήματος με δραστηριότητες

Αξίες - Θέματα
Ζωοφιλία, Μαθηματικά, Διατροφή.

Εικονογράφηση
Πολύχρωμη και πανταχού παρούσα, βοηθάει στην κατανόηση του κειμένου και μπορεί να μας εξυπηρετήσει σε δραστηριότητες παρατηρητικότητας. 
Απόσπασμα
Εννιά σκύλοι ζουν μαζί
στης γιαγιάς μου την αυλή.

Τρώνε ρύζι, πίνουν γάλα,
τρώνε λάχανα μεγάλα,

τρώνε όσπρια, ψωμί,
άδειασαν το μαγαζί.

Φάγανε καρπούζι κρύο,
άδειασε και το ψυγείο,

φάγανε κι ένα πεπόνι,
και φωνάζουν οι γειτόνοι:

«Άντε φτάνει, κυρά Λένα,
όπως παν θα φαν κι εσένα!»
Σχόλια
Το χιουμοριστικό ύφος του κειμένου δεν επιτρέπει ιδιαίτερη ανάλυση. Θα μπορούσαμε ωστόσο να αναφέρουμε ότι στον αριθμό έξι, ο λύκος για ακόμα μια φορά "χειρουργείται" για να γίνει "καλός"! Προτιμάει έτσι να φάει ντολμαδάκια αντί για τα τρία γουρουνάκια, όπως και ελιές αντί για κατσικάκια ή την Κοκκινοσκουφίτσα. Κάποιοι μάλιστα από τους μικρούς μαθητές, φάνηκε να ενοχλούνται που τα γουρουνάκια βγήκαν από το μενού του προαιώνιου αντιπάλου τους!

Αυτό που διαπιστώσαμε στην πράξη, ήταν πως οι αδύναμοι αναγνωστικά μαθητές της Β' τάξης, ζητούσαν να διαβάσουν το βιβλίο ξανά και ξανά, κάτι που μόνο επιτυχία μπορεί να σημαίνει. Το χιούμορ, οι ομοιοκαταληξίες και οι ανατροπές, κατάφεραν όπως φαίνεται να κερδίσουν το ενδιαφέρον των παιδιών.

Χρήση στην τάξη
Στην τάξη μπορούμε να κάνουμε λόγο για τη διατροφική αλυσίδα αλλά και να συμπληρώσουμε έναν μικρό πίνακα με το τι κανονικά τρώνε τα συγκεκριμένα ζώα που αναφέρονται στα ποιήματα. Τι τους προσφέρουν τα συγκεκριμένα τρόφιμα; Θα ήταν άραγε σοφό τα ζώα να αντιγράψουν τις διατροφικές συνήθειες του ανθρώπου; Κάτι τέτοιο θα μπορούσε φυσικά να έχει απρόβλεπτες συνέπειες! Μήπως τελικά και εμείς θα πρέπει να ακολουθούμε δίαιτα πιο θρεπτική και ωφέλιμη για την υγεία μας;

Βασιζόμενοι στις εικόνες και τα κείμενα του βιβλίου, θα μπορούσαμε να εξασκήσουμε την προσοχή και την παρατηρητικότητα των μαθητών, κάνοντάς τους ερωτήσεις όπως: "Τι έχουν μέσα τα τοστάκια που κρατάει η αρκούδα; Τι είδους ψάρι κρατάνε;" ή "Μπορείς να εντοπίσεις στην εικόνα των λύκων τα κατσικάκια; Πού είναι κρυμμένη η κοκκινοσκουφίτσα; κτλ."

Τέλος, αν οι συνθήκες κρίνονται κατάλληλες, μπορούμε να κατασκευάσουμε δικά μας ποιήματα για τους αριθμούς μέχρι το 10 ή μετά. Στη δική μας τάξη η προσπάθεια κατέληξε σε έργα σαν αυτά:

Share/Bookmark

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

διαβάσαμε και σχολιάζουμε...σχολιάζουμε...σχολιάζουμε...